FI multidomain
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Youtube
  • Yhteystiedot
  • Finnfoam-konserni
  • Vastuullisuus
  • FF-AKATEMIA
  • Ajankohtaista
  • Tuotteet
    • Lämmöneristeet
    • Finnfoam
      • Levyjen mitat ja tyypit
        • Suorareunainen
        • Puolipontattu
        • Täyspontattu
        • Höylätty ja uritettu
        • Kellarin seinä
        • Rossipohja
        • Seinä ja katto
        • Uralevy
        • Anturamuotit
        • Pilarimuotit
        • Putkikotelo
        • INFRA-levyt
        • Reunavahvistettu laatta
      • Koostumus ja rakenne
      • CE-merkki (DoP)
        • Arkisto
          • DoP - 2018
          • DoP - 2017
          • DoP - 2016
          • DoP - 2015
          • DoP - 2014
          • DoP - 2013
      • Ominaisuudet
        • Lujuus
          • Finnfoam XPS-levyjen lujuuden kehitys
        • Kosteustekninen toimivuus
        • Lämmöneristävyys
        • Muut ominaisuudet
      • Paloturvallisuustiedote
      • Varastointi
    • FF-PIR
      • FF-PIR, alumiinipintaiset
        • Sauna
        • ALK täyspontti
        • ALI suorareunainen
        • ALS saneerauslevy
        • K600 koolausväliin
        • K900 koolausväliin
      • FF-PIR, muovipintaiset
        • PLK täyspontti
        • PLI suorareunainen
      • FF-PIR, FR-palosuojapintaiset
        • FF-PIR, FR-palosuojapintaiset
      • FF-PIR, kipsipintaiset
        • GYL puolipontti
      • FF-PIR, bitumilaminaattipintaiset
        • FF-PIR BI, Bitumilaminaattipintainen
      • CE-merkki (DoP)
        • Arkisto
          • DoP - 2020
          • DoP - 2017
          • DoP - 2016
          • DoP - 2015
          • DoP - 2014
      • Ominaisuudet
      • Varastointi
    • FF-EPS
      • EPS-levyt
        • FF-EPS 100S
        • FF-EPS 60S
        • FF-EPS X 60S
        • FF-EPS ETICS
        • FF-EPS 60S SILENT
      • CE-merkki (DoP)
        • Arkisto
          • DoP - 2016
          • DoP - 2015
      • Tekniset tiedot
      • Varastointi
    • FF-XPS 200 LATTIA
      • CE-merkki (DoP)
    • Lattiajärjestelmä
    • FF-FLOOR
      • Passiivinen maalämpö täydentää
    • Märkätilatuotteet
    • Tulppa
      • CE-merkki (DoP)
        • Arkisto
          • DoP - 2016
          • DoP - 2015
          • DoP - 2014
          • DoP - 2013
      • Tekniset tiedot
      • Varastointi
    • Signaalivahvistin
    • FF-SIGNAL
      • Asentaminen
      • Asennusesimerkkejä
      • Rakennekuvat
      • Varastointi
    • Seinäjärjestelmä
    • FF-WALL
      • Pintamateriaalit
      • Asennusohjeet
      • Varastointi
    • Valaisimet
    • Easy LED
    • Toimitusehdot ja varastointi
    • Hankinta- ja Toimitusehdot
    • Varastointi
    • Kierrätys
    • FF-Kierrätyssäkki
  • Käyttökohteet
    • Routaeristys
      • Antura- ja Pilarimuotit
      • Reunavahvistettu laatta
      • Routaeristeen mitoitus
      • Routasuojausopas
      • Terassin ja pihakiveyksen routasuojausohje
    • Kellarin seinä
    • Alapohja
      • Maanvarainen alapohja
      • Tuulettuva alapohja
    • Seinät
      • Ulkoseinien lämmöneristys FF-PIR-polyuretaanieristeillä
      • Ulkoseinien lämmöneristys FF-EPS:llä
      • Ulkoseinien lämmöneristys Finnfoamilla
      • Finnfoam- ja FF-PIR-eriste höyrynsulkuna
      • Valesokkelin korjaus
      • Finnfoam, FF-EPS ja FF-PIR - levysaumojen vaahdotusohje 2
    • Välipohja
    • Yläpohja
      • Käännetty katto
      • Finnfoam- ja FF-PIR-eriste höyrynsulkuna
      • Yläpohjan ja katon lämmöneristys FF-PIR-polyuretaanieristeillä
      • Yläpohjan ja katon lämmöneristys FF-EPS:llä
      • Finnfoam, FF-EPS ja FF-PIR - levysaumojen vaahdotusohje 2
    • Vanhan ullakon katon ja seinien eristys
    • Lisälämmöneristys
      • Lisälämmöneristys Finnfoam-eristeillä
      • Seinän lisälämmöneristys FF-PIR ALS -saneerauslevyllä
      • FF-PIR katon ja seinien korjausrakentamiseen ja lisälämmöneristykseen
    • Tiet ja pihat
      • Finnfoam INFRA-levy
      • Terassin ja pihakiveyksen routasuojausohje
    • Urheilupaikat
    • Putkikaivannot
    • Sauna
  • Suunnittelijoille
    • C-lukulaskuri
    • Laskentaohjelma
    • CE-merkki
    • Rakennekuvat
      • Rakennekuvat 2021
      • Rakennekuvat 2018
      • Rakennekuvat 2017
      • Rakennekuvat 2016
      • Rakennekuvat 2015
      • Rakennekuvat 2013
    • Palotekninen suunnittelu
  • Ohjeet & vinkit
    • Usein kysytyt kysymykset
      • Routaeristys ja perustukset
      • Sokkeli ja alapohjarakenteet
      • Seinärakenteet
      • Väli- ja yläpohjarakenteet
      • Työstäminen, saumaus ja liimaus
      • Asentaminen
      • Valmistus ja kierrätys
    • Asennusohjeet
      • Finnfoam, FF-EPS ja FF-PIR - levysaumojen vaahdotusohje 2
      • Vanhan ullakon katon ja seinien eristys Finnfoamilla
      • Seinän lisälämmöneristys
      • Sokkelin rappaus
    • Asennusanimaatiot
      • Animaatio putkikaivannosta
      • Animaatio anturamuotista
      • Animaatio kellarin seinän eristyksestä
      • Animaatio rossipohjaeristyksestä
      • Animaatio lisälämmöneristyksestä
    • Asennusvideot
  • Jälleenmyyjät
  • Yhteystiedot
    • Palautelomake
    • Ajo-ohje
    • Vierailijat / Visitors
  • Finnfoam-konserni
    • Kotimaisuus
    • Historia
    • TM Rakennusmaailman routatesti
    • Turvallisuustiedote
    • Avoimet työpaikat
  • Vastuullisuus
    • Ympäristö
      • Elinkaari
      • BREEAM
    • Turvallisuus
    • Laatu
    • Yhteistyö
      • Lumen varastointi (Snow Secure)
  • FF-AKATEMIA
    • Koulutusten ehdot
    • Tulevat koulutukset
    • Koulutusten sisällöt
      • Rakennusten routasuojaus
      • Märkätilapäivä
      • Rakenteellinen energiatehokkuus
  • Ajankohtaista
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Youtube
  1. Etusivu
  2. Käyttökohteet
  3. Tiet ja pihat
  4. Finnfoam INFRA-levy
  • Routaeristys
  • Kellarin seinä
  • Alapohja
  • Seinät
  • Välipohja
  • Yläpohja
  • Vanhan ullakon katon ja seinien eristys
  • Lisälämmöneristys
  • Tiet ja pihat
    • Finnfoam INFRA-levy
    • Terassin ja pihakiveyksen routasuojausohje
  • Urheilupaikat
  • Putkikaivannot
  • Sauna

Finnfoam INFRA-levy patentoitu ratkaisu kevyen liikenteen väyliin ja alhaisen nopeusluokan teille

2418037012f6ef2d910fa9751ca3237f_f4731.jpgTutkimme Finnfoamilla kevyesti liikennöityjen teiden rakenteiden kehitysmahdollisuuksia. Nykyiset perustamistavat ovat raskaita ja kalliita, eikä lopputulos ole monestikaan heikosti kantavilla maapohjilla pitkäikäinen, vaan pinnoite repeilee jo parin vuoden käytön jälkeen routimisesta johtuen. Hankkeen lopputuloksena patentoimme maanrakennuskäyttöön Finnfoam INFRA -levyn, jossa on molemmin puolin laasti ja lasikuituverkko vahvikkeena eli melkein vastaava rakenne kuin Tulppa-märkätilalevyssä.

infra.jpg

Toimintaperiaatteena laastipinnoitetussa Finnfoam INFRA -levyssä on sen paljon suurempi kantavuus verrattuna normaalin Finnfoamin. Näin sillä saadaan toteutettua jakava kerros tasatun heikosti kantavan perusmaan päälle. Tällä ratkaisulla voidaan säästää merkittävästi perustamiskustannuksissa, kun tie tai jalkakäytävä voidaan perustaa ilman suuria massanvaihtoja/stabilointeja. Normaalilla Finnfoamillakin pystytään vähentämään massanvaihtoja merkittävästi, mutta tällä ratkaisulla vielä huomattavasti enemmän.

infra2.jpgFinnfoam INFRA-levyn koko on 600 x 2600 mm ja levyjä on saatavana 50mm paksuisina. Mikäli kohteessa tarvitaan routasuojauksen puolesta paksumpi eriste, toteutetaaan se INFRA-levyjen lisäksi asennettavilla normaaleilla Finnfoam-levyillä. Kokonaiseristepaksuus valitaan alueen pakkastuntimäärän ja asennussyvyyden mukaan, kuten normaalistikin routasuojausta mitoitettaessa. Levyjen lyhytaikainen puristuslujuus on ≥ 400 kPa ja pitkäaikainen ≥ 180 kPa. Finnfoam INFRA -levyjen kimmomoduuli on ≥ 19 000 kPa ja taivutuslujuus 50 mm ≥ 1200 kPa.

Periaatteena ratkaisussa on, että tasatun perusmaan päälle levitetään ohut kerros asennushiekkaa. Hiekalla tasatun pohjan päälle on helppo asentaa Finnfoam INFRA -levyt. Pintarakenteeksi levyjen päälle tulee 15–30 cm mursketta ja asfaltti tai muu vastaava pinnoite. Tämä rakenne soveltuu myös isompien teiden perustamiseen, mutta silloin hyödyt jäävät pienemmäksi, koska näissä kohteissa eristeen päälle vaaditaan 50–70 cm mursketta. Tämä siksi, ettei tien pinnan lämpötila syksy-/kevätaikaan vaihdu liian nopeasti, josta voi aiheutua paikallista kuuraliukkautta. Ratkaisulla on jo toteutettu useita testikohteita, joista palaute ja mittaustulokset ovat olleet todella hyviä.

Kesällä 2014 Porissa toteutettiin reilu 200 metriä pitkä kevyenliikenteen väylän koerakennuspätkä, jossa todettiin ratkaisun tuomat säästöt perustamiskustannuksissa. Lisäksi pitkäaikaismittauksilla on todennettu rakenteen toimivuus suunnitellusti. Parin vuoden aikana rakenteen eläminen on ollut ±1 millimetrin rajoissa. Vastaava reilu 200 metrin vertailupätkä toteutettiin perinteisesti suurella massanvaihdolla.

 

pdf-icon.png FINNFOAM_INFRA-esite_2016_LR.pdf

FI multidomain

Finnfoam Oy
Satamakatu 5, 24100 Salo
Puh. 02 777 300, Fax 02 7773020
Tietosuojaseloste

ISO 9001 ja ISO 14001